حرف ذال "ذ"
لازم به ذكر است بدانید سه حرف"ذ ـ‌ث ـ‌ظ" در دهان از یك نقطه ساخته شده و مخرجشان یكی است ولی فرق عمده در كیفیت خروج آنها می باشد.
توضیح : این سه حرف از برخورد سر زبان با سر دندان های پیشین بالا ساخته می شوند، با این تفاوت كه :
در حرف "ذال" : سر زبان را به سر دندان های پیشیت بالا زده و بر می داریم و حرف "ذال" را تلفظ می كنیم.
مانند: الَّذینَ ـ اَعوذُ بِاللهِ.
در حرف "ثاء" : مثلاً در سورة‌ كوثر سر زبان را بر سر دندان های پیشین بالا قرارداده در آن دمیدگی ایجاد می كنیم، بدون اینكه صدای (سوت) به همراه داشته باشد.
البته حرف "ثاء" در زبان فارسی مثل حرف "سین" با "سوت" می باشد در حالیكه قبلاً گفتیم در لهجة‌ عربی (حالت سوت) مخصوص حرف "سین" و "صاد" می باشد.

و اما حرف "ظاء"
حال كه با تلفظ حرف (ذال "ذ") به خوبی آشنا شدیم (‌كه از برخورد سر زبان به سر دندان های پیشین بالا بوجود می آید) اگر "ذال" را با حالت درشتی همراه كنیم و تمام سطح و ریشة‌ زبان را به طرف كام بالا ببریم به خوبی حرف "ظاء" را تلفظ خواهیم كرد. پس فرق عمده در این دو حرف " درشتی و عدم" آن می باشد.
مانند : ظَلَمَ ـ ظُلم ـ عَظیم ـ سُبحانَ ربِّی العَظیمَ وَ بِحَمدِهِ
البته این حروف در سوره های " حمد و توحید" وجود ندارد ولی در اذكار (نماز) مثل ذكر "ركوع" آمده است.

غَیرِالمَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لَا الضّالین
در این آیة شریفه با نحوة‌ تلفظدو حرف (غین "غ" و ضاد‌ "ض") آشنا خواهیم شد.


حرف غین " غ"

چنانكه در تفاوت بین ( همزه " أ " و عین "ع") گفتیم ( همزه " أ ") از حروف پرتابی است ولی( "ع" از حروف كششی و امتدادی ) د رتفاوت ( قاف "ق" و غین "غ") نیز این نحوه تلفظ وجود دارد پس حرف "قاف" از مخرج خود پرتاب می شود كه اصطلاحا د رتجوید می گویند با "شدّت " همراه است . برخلاف حرف "غین " كه در مخرج خود باید كشیده شود .
برای آشنایی بیشتر اگر به حالتی كه آب در گلو غرغره می كنید توجه داشته باشید می توانید حرف " غین " را به خوبی تلفظ نمایید . متذكر می شویم "غین " از حروف درشت می باشد .
مانند : غَیْرِ الْمَغْضوُبِ - اَغْنی

حرف ضاد "ض"
د رزبان عرب حرف "ضاد " از برخورد و كشیده شدن كناره های چپ یا راست زبان به كناره و ریشة دندانهای آسیای چپ یا راست بالا تلفظ می شود .
مانند : غَیْرِ الْمَغْضُوبِ - وَلا الضّالِینَ
البته "ضاد " را به روش دیگری كه بین برخی عرب زبانها متداول است می توان تلفظ كرد . بدین صورت كه زبان را به جایگاه حرف "دال " زده و با درشتی تلفظ كنیم .
برخی افراد با این روش زودتر می توانند حرف ( ضاد "ض") را تلفظ كنند ولی باید متوجه باشید كه حرف "ضاد " از حروفی است كه در مخرج خود كشیده می شود ، نباید پرتاب شود.
در پایان به عنوان حسن ختام توجه شمارا به یكی از سفارشات امیر المؤ منین حضرت علی (ع) درباره اهمیت نماز جلب می كنیم .
حضرت به اصحاب خود می فرماید :


تَعاهَدُوآ أَمْرَالصَّلوهِ ، وَ حافِظُو عَلَیْها ، وَاستَكْثَرُوامِنْها وَ تَقَرَّبُوابِها، فَإنَّها كانَتْ عَلَی الْمُومِنینَ كِتاباً مَّوْقُوتاً ، أَلاتَسْمَعُونَ إلی جَوابِ أَهْلِ النّارِ حینَ سُئِلُوا :
"
ما سَلكَكُمْ فِی سَقَرَ؟قالُوا : لَم نَكَ مِنَ المُصَلّینَ ".
وَ إنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَق، وَ تُطلِقُهآ إطْلاقَ الرِّبَقِ ، ، و شَبَّهَها رَسُولُ اللهِ (ص) بِالْحَمَّهِ تَكُونُ عَلی بابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغتَسِلُ مِنْها فِی الْیَومِ وَ اللَّیْلَهِ خَمْسَ مَرّاتٍ ، فَما عَسی أَن یَبْقی عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ ، وَقَدْ عَرَفَ حَقَّها رِجالٌ مِن المُؤْمِنینَ الَّذینَ لا تَشْغَلُهُمْ عَنْها زِینَهُ مَتاعٍ ،وَ لا قُرَّهُ عَیْنٍ مِن وَلَدٍ وَ لا مالٍ ، یَقُولُ اللهِ سُبْحانَهُ :
"
رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تثجارَهٌ وَلا بَیْع عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ اقامِ الصَّلاهِ وَ اِیتآء الزَّكاهِ " وَ كانَ رَسُولُ اللهِ (ص) نَصبِاً بِالصَّلاهِ بَعْدَ التَّبْشیرِ لَهُ ، بِالْجَنَّهِ لِقَولِ اللهِ سُبْحانَهُ :" وَ أمُرْ أهْلَكَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِر عَلَیها " فَكانَ یَأمُرُ أَهْلَهُ ، وَ یُصَبِّرُ عَلَیْها نَفْسَهُ


امر نماز را مراعات كنید ( كه معراج مومن و ستون دین و نخستین چیزیست كه در قیامت از بنده باز پرسی می شود ) اگر قبول شد سایر اعمال پذیرفته است ، و اگر به حساب نیامد هیچ یك از عامال سودی ندارد و آن را محا فظت نمایید ( از وقت فضیلت آن غافل نباشید ) و بسیار بجا آورید ، و بوسیله آن بخدا نزدیك شوید ، زیرا نماز ( همانطور كه در قرآن كریم می فرماید : " كانَتْ عَلَی الْمُومِنینَ كِتاباً مَوْقُوتاً "
برمومنین فریضه است نوشته و وقت آن تعیین گردیده ، آیا گوش (دل ) به پاسخ اهل دوزخ نمی دهید آنگاه كه از آنها می پرسند :" ما سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ ؟ قالُوا : لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ " در قرآن كریم یعنی چه چیز شمار ا گرفتا ر دوزخ ساخت ؟ می گویند از نماز گزاران نبودیم ، و نماز گناهان را می ریزد مانند ریختن برگ ( از درخت ) و رها می كند مانند رها كردن بندها ( از گردن چهار پایان ) و رسول خدا (ص) نماز را به چشمه آب گرم تشبیه فرموده كه بردر خانه مردی باشد و شبانه روزی پنج نوبت از آن شستشو كند ، پس ( معلوم است ) دیگر برچنین كسی چرك باقی نخواهد ماند ، و حق نماز را مردانی از مؤمنین شناخته اندكه آرایش كالای دنیا و روشنی چشم از فرزند و دارایی آنان را از آن باز نمی دارد خداوند سبحان ( در قرآن كریم ) می فرماید : " رِجالٌ لا تُلهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ اِقامِ الصَّلوهِ وَ ایتآءِ الزَّكوهِ"
یعنی مردانی هستند كه بازرگانی و خرید و فروش آنها را از یاد خدا و به جا آوردن نماز و دادن زكوه غافل نمی گرداند . و رسول خدا ( ص ) بااینكه به بهشت مژده داده شده بود برای نماز ( از بس بجا می آورد ) خود را به رنج می افكند به جهت فرمان خداوند سبحان در قرآن كریم " وَ أمُرْ اَهْلَكَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها "
یعنی اهل خود را به خواندن نماز امر كن و خویشتن برانجام آن شكیبا باش . پس آن حضرت هم اهل خودرا به نماز امر می فرمود و خود را به شكیبایی بررنج آن وامی داشت. 


                                          بار خدایا مارا از نمازگزاران واقعی درگاهت قرار ده .
                                                  وَ آخِرُدَعْونا اَنِ الْحَمْدُ لِلِّه رَبِّ الْعالَمی

http://quran-dept.talif.sch.ir/index.php?page_id=71




برچسب ها :
معراج مومن ,  ستون دین ,  آموزش قرائت نماز ,  تجوید اصلاه , 

موضوع :
آموزش قرائت نماز ,